​Chciałbym podzielić się z Wami moimi doświadczeniami, które wynika z wykorzystywania poliuretanów w motoryzacji. Przez wiele lat obserwowałem jak ten materiał wkraczał do branży samochodowej. Muszę stwierdzić, że to niezwykle ciekawe tworzywo, które godnie zastępuje używane dotąd stopy metali i gumy. Jednak zanim przejdziemy do praktycznych zastosowań poliuretanów, chciałbym wskazać: jak są produkowane, jakie mają właściwości kluczowe i od czego zależy ich prawidłowe działanie.

Tworzenie poliuretanów

Poliuretany są polimerami wytwarzanymi z dwóch substancji w ekstrahowanych z ropy naftowej, czyli z izocyjanianu i poliolu. W związku z tym są tworzywami sztucznymi. Najciekawsze jest jednak to, że na bazie tych dwóch składników i wielu innych domieszek można stworzyć niezliczoną ilość różnych mieszanin, które będą cechować się odmiennymi właściwościami. Dzięki temu tworzywa te mogą być w jednej kombinacji miękkie i elastyczne, a w drugiej twarde i kruche. Co daje nam ogromne spektrum możliwości tworzenia przedmiotów, począwszy od gąbek do mycia naczyń, poprzez elementy maszyn przemysłowych skończywszy na podeszwach butów. Ważne jest także to, że produkcja tych tworzyw zaspokaja różne gałęzie rynku i mimo ciągle wzrastającego zapotrzebowania nic nie wskazuje na to, że materiałów tych zabraknie.

Rozwój branży poliuretanów

Nic więc dziwnego, że jedna z najszybciej rozwijających się branż na świecie, czyli branża motoryzacyjna, czerpie garściami z poliuretanowego kosza. Mamy tu przecież tak oczywiste zastosowania, jak wykończenie wnętrza kabiny samochodu, wygłuszenia pojazdu czy zastąpienia niektórych elementów gumowych. Szczególne zastosowanie poliuretany znajdują w wahaczach samochodów i właśnie takie zastosowanie wzbudza największe zainteresowanie. Niesie, ono, wymierne korzyści zwłaszcza w samochodach używanych w celach sportowych.

Poliuretany w motoryzacji

Tuleje poliuretanowe zastępują elementy tulei wykonanych z gumy. W tym zestawieniu tworzywo poliuretanowe jest dużo twardsze i mniej podatne na tymczasowe deformacje. Daje to możliwość wykonania precyzyjniejszego połączenia metalu i tworzywem sztucznym. To z kolei sprawia, że samochód wyposażony w taki element prowadzi się precyzyjniej. Niesie to jednak za sobą pewne ryzyko. Elementy gumowe tulei są materiałem bardziej tolerancyjnym na niedociągnięcia i niedokładność w produkcji. Daje to pewnego rodzaju margines bezpieczeństwa, który sprawia, że kurz, drobiny i niedokładnie wykonane elementy nie naruszają całości konstrukcji. Z jednej strony wszystko wygląda bez zarzutu, z drugiej, w tej kombinacji, z góry zakładamy, że ten element będzie z założenia odrobinę rozklekotany.

Jakie materiały można zastąpić poliuretanami?

Jeśli zastąpimy tuleje gumowo — metalowe na poliuretanowo — metalowe będziemy zmuszeni do wykonania elementów z tworzyw sztucznych z dużą większą dokładnością i dbałością. Wiąże się to z tym, że każda drobina, która dostanie się pomiędzy łączenie metalu z tworzywem sztucznym, będzie go uszkadzać podczas działania, co znacząco skróci jego żywotność. Jedynym rozwiązaniem tej sytuacji jest używania tworzyw poliuretanowych pochodzących od sprawdzonego producenta, ja korzystam od dawna z usług firmy Lubas i nie tylko w kwestiach związanych z motoryzacją.

Dobre spasowanie elementów zapobiegnie uszkodzeniom. Nie jest to także nadludzki wysiłek, wystarczy stosować odpowiednie technologie, poliuretany są bowiem materiałem doskonale nadającym się do mechanizmów precyzyjnych, bo bardzo łatwo poddają się obróbce.

Dodatkowe korzyści z poliuretanów.

Jeśli chodzi o inne elementy samochodu, które mogą być zastąpione poliuretanem, muszę zwrócić uwagę na to, że to tworzywo może przybierać także formę pianki, co w odróżnieniu od twardych elementów tulei, daje możliwości wykorzystania winnych miejscach. Począwszy od wypełnień zderzaków, poprzez zagłówki skończywszy na gałce od dźwigni zamiany biegów. Poliuretany wykorzystywane są także do izolacji przewodów, wygłuszenia kabiny i wykończenia elementów zewnętrznych samochodu takich jak spojler czy relingi. Tak jak wspomniałem na wstępie, to tworzywo sztuczne może mieć różne właściwości w zależności od użytych proporcji i substancji dodatkowych. Możemy więc wytworzyć poliuretany o bardzo słabej podatności na temperaturę i użyć ich w okolicy elementów gorących takich jak silnik czy rura wydechowa. Możemy także uzyskać mieszankę niemal niepalną i dzięki temu zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy podczas wypadku i uchronić go od ryzyka zapłonu tapicerki wnętrza samochodu. Potencjalne zastosowania mogą być nieustannie mnożone, a ogranicza nas tylko wyobraźnia. Należy jedynie pamiętać, żeby dobierać odpowiednie poliuretany do ściśle określonych celów. To tylko zwiększy komfort w użytkowaniu i sprawi, że rozwiązania takie będą jeszcze lepsze. Na zakończenie dodam, że branże poliuretanów ciągle się rozwija i pojawiają się nowe zastosowania tych tworzyw. Wychodzą one daleko poza motoryzację i przemysł i są wykorzystywane w lotnictwie, przemyśle wojskowym i laboratoryjnym. Daje to do myślenia i jeszcze bardziej przyśpiesza rozwój tej dziedziny.