Każdy z nas ma nieustannie styczność z motoryzacją. Jedni są w niej zagłębieni po uszy i zajmują się składaniem silnika z zamkniętymi oczami, inni używają pojazdów, tylko wsiadając do autobusu miejskiego. Jednak każdego z nas powinna obchodzić trwałość i niezawodność maszyny, którą się poruszamy. Bez względu na to, czy prowadzimy auto rajdowe, czy też oglądamy przystanek, trzymając się rurki w komunikacji miejskiej, chcemy dojechać bezpiecznie, szybko i komfortowo na miejsce docelowe.
Motoryzacja to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu. Niemal wszystkie oczy są zwrócone w stronę elektromobilności i samochodów inteligentnych. Coraz więcej słyszymy o pojazdach samowystarczalnych, zasilanych za pomocą paneli fotowoltaicznych. Na naszych ulicach coraz częściej pojawiają się pojazdy hybrydowe i nie wzbudzają one tylu emocji co jeszcze kilka lat temu. To wszystko sprawia, że nie widzimy innych, równie istotnych zmian.
Tam, gdzie trwa walka o wielkie miliony, pod osłoną karoserii odbywa się nieustanne udoskonalanie istniejących konstrukcji. Z jednej strony widzimy, jak unowocześnia się samochody, zjeżdżające z linii produkcyjnych, z drugiej, producenci starają się zmniejszyć koszty i zwiększyć jakość części zamiennych. Jednym z kluczowych składników tych zmian są poliuretany, które zdecydowanie mogą zmienić oblicze motoryzacji, a to na pewno nie koniec ich możliwości.
Zanim jednak o tym, jak te tworzywa zmieniają motoryzację, należy nadmienić kilka słów o nich. Poliuretany są polimerami wytwarzanymi z polioli i izocyjanianów. Dodaje się do nich cały wachlarz innych substancji. Dzięki temu z praktycznie z tej samej bazy możemy uzyskać lemiesz do pługa śnieżnego i gąbkę kuchenną.
Właśnie w tym tkwi sukces poliuretanów. Stosunkowo niewielkie zmiany w składnikach pozwalają uzyskać tworzywa o zupełnie różnych właściwościach. Co więcej, cały czas udoskonalane są już znane mieszanki. To sprawia, że uzyskujemy polimery twardsze, trudniej ścieralne i bardziej odporne na temperatury.
W motoryzacji jest mnóstwo miejsca dla takich substancji. Oczywiście, na razie, nie wybudujemy z poliuretanów kompletnego silnika, jednak w samochodach jest tysiące przestrzeni, gdzie poliuretany znajdą zastosowanie. Począwszy od kabiny, poprzez karoserię, a skończywszy na zawieszeniu.
Coraz częściej poliuretany używane są jako uzupełnienie elementów użytkowych w kabinie samochodu. To, co dla nas jest zwykłym plastikiem, w rzeczywistości może być polimerem. Używanie poliuretanów przy wykończeniu tapicerki, konstrukcji foteli, czy wzmocnienia kokpitu jest korzystne, bo nowe elementy wykazują mniejszą palność, lepszą odporność na wstrząsy i mniejszą kruchość.
Dzięki poliuretanom najwięcej zmieniło się w budowie zawieszenia samochodu. Tam wykorzystywane są krążki i tuleje wykonane z polimerów. Zastępują one swoich gumowych kuzynów. Dlaczego zmieniono te elementy? Otóż połączenia gumowo stalowe, które dotąd były używane, wykazywały dużą awaryjność. Posiadały one podstawową wadę, czyli nie były idealnie spasowane. Puste przestrzenie pomiędzy elementami stwarzają przestrzeń dla piasku i innych drobin. To prowadzi do szybszego ścierania elementów i całkowitego uszkodzenia mechanizmu.
Łączenia poliuretanowo metalowe można dużo lepiej spasować. Taka para właściwie nie wykazuje żadnych luzów, a element porusza się w wytrzymałej konstrukcji tulei z polimeru. Taki efekt można było uzyskać dzięki wyjątkowym właściwością poliuretanów, o których mówiłem wcześniej. Ponadto warto zaznaczyć, że te polimery doskonale poddają się obróbce i dzięki temu można wykonać element, który będzie niemal idealnie pasował do konstrukcji, w której chcemy go zastosować.
Zaletą takiej konstrukcji jest także poprawienie czułości pojazdu. Auto z poliuretanowymi tulejami lepiej reaguje na zachowanie kierowcy, a on sam z większą łatwością może reagować na warunki drogowe. To zdecydowanie zwiększa czucie maszyny i sprawia, że jazda staje się o wiele bardziej precyzyjna, nawet przy dużych prędkościach. Tę właściwość wykorzystuje się w niektórych sportach motorowych i tuleje poliuretanowe stosuje się zamiennie z aluminiowymi.
Rozwiązanie to nie jest drogie. Produkcja poliuretanów jest stosunkowo prosta. Po dobraniu proporcji i stworzeniu unikalnej mieszanki można produkować elementy poliuretanowe o dowolnym kształcie. Muszę zaznaczyć, że koszty rozkładają się na dłuższy czas, jest tak, bowiem, elementy poliuretanowe wykazują dużo mniejszą awaryjność, co przekłada się na lepszą żywotność innych ruchomych elementów podwozia samochodu. Warto więc zwiększyć komfort jazdy i za kilkaset złotych wymienić w swoim samochodzie tuleje z gumowo-stalowych na poliuretanowe.
Na koniec chciałbym dodać, że warto śledzić nowinki w branży samochodowej. Szczególnie jeśli chodzi o poliuretanowe zamienniki różnych części samochodu. Być może w niedalekiej przyszłości wachlarz możliwości zwiększy się i inne stalowe elementy pojazdów będziemy wymieniać na polimerowe. Głęboko w to wierzę i trzymam kciuki za polskich producentów takich jak Lubas.com. Mam nadzieję, że zdominują rynek i będą sami tworzyć nowe trendy.
Więcej o poliuretanach można dowiedzieć się na stronie jednego z liderów tej branży - Lubas.com.